Zoekmachineoptimalisatie is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Hiermee proberen vele bedrijven de vindbaarheid van hun website in zoekmachines zoals Google te verbeteren. Maar wat zijn nu precies de kosten van zoekmachineoptimalisatie?
Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?
Zoekmachineoptimalisatie is een proces waarbij de structuur en de inhoud (ook wel content genoemd) van een website zo wordt ingericht dat deze hoog scoort in de resultaten van zoekmachines. Drie zaken zijn hierbij belangrijk: de structuur van uw huidige website, de teksten op uw website én de markt waarin u actief bent.
Verschil tussen organische resultaten en AdWords
Ook het verschil tussen organische zoekresultaten en AdWords is van belang. Kort samengevat: organisatie zoekresultaten zijn de resultaten die in de body van een zoekmachine verschijnen. Voor deze resultaten wordt niet betaald en ze hebben dan ook als groot voordeel dat ze gratis bezoekers opleveren. Met AdWords betaalt u een bepaald bedrag om te adverteren in Google, waarna uw website als resultaat verschijnt boven of naast de organische zoekresultaten.
De kosten van zoekmachineoptimalisatie: twee voorbeelden
Om het verschil in zoekmachineoptimalisatie en de bijbehorende kosten te illustreren, geven we u twee voorbeelden. Stel dat u op het woord ‘verzekeringen’ op de eerste plaats in Google gevonden wilt worden. Dit is een markt met een moordende concurrentie en grote budgetten. De websites zijn doorgaans complex. Houd bij gerenommeerde bureaus rekening met een uurtarief van €150,- voor zoekmachineoptimalisatie. In totaal kunnen de kosten voor SEO (in combinatie van Adwords) oplopen tot in de honderdduizenden euro’s.
De kosten voor de zoekterm ‘kosten van bruidsfotograaf’ liggen aanzienlijk lager, vooral omdat er relatief minder concurrentie is in deze markt en de budgetten per actor lager liggen. De gemiddelde bruidsfotograaf zet immers minder om dan AEGON of Nationale Nederlanden. Hierdoor liggen de kosten voor zoekmachineoptimalisatie van dit soort websites lager. Hierbij kunt u denken aan circa €75 tot €100 per uur of een totaalbedrag van ongeveer €1.000.
Offerte aanvragen
Zoekmachineoptimalisatie is erg complex. Wilt u weten welke kosten u kwijt bent om uw eigen website te laten optimaliseren? En bent u benieuwd hoe dit proces werkt? Vraag dan offertes aan bij enkele specialisten voor zoekmachineoptimalisatie.